.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
گزارشی نگران کننده از افزایش انواع بیماری‌های غیرواگیر در استان های شمالی ؛
تغذیه ناسالم و تحرّک کم ! / 34 درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال گلستان مبتلا به پرفشاری خون هستند / بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر بیماری‌های غیرواگیر مازندران / گیلان در بین 10 استان اول بیماری های غیر واگیر
شمال نیوز : سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان از این منظر، وضعیت بسیار نامطلوبی دارند و گستره این بیماری‌های غیرواگیر از افراد سالمند به افراد میان‌سال، جوان و حتی دانش‌آموزان کشیده شد
تغذیه ناسالم و تحرّک کم ! / 34 درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال گلستان مبتلا به پرفشاری خون هستند / بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر بیماری‌های غیرواگیر مازندران / گیلان در بین 10 استان اول بیماری های غیر واگیر

شمال نیوز: انسان مدرن با دانش شگرف خود از شر بیماری‌های عفونی و میکروبی فاصله گرفت و امروز شاهد هستیم عمده بیماران در این بخش درمان می‌شوند اما رفتن در آغوش تکنولوژی، دور شدن از ورزش و تحرّک لازم بدنی و همچنین نزدیکی بیش از حد به انواع و اقسام خوراکی‌های چرب و پرکالری موجب شیوع انواع بیماری‌های غیرواگیر مانند قند خون، چربی خون، فشار خون شد، بیماری‌هایی خطرناک که برخی نام آنان را «قاتل خاموش» گذاشتند.   

 

سه استان شمالی مازندران، گیلان و گلستان از این منظر، وضعیت بسیار نامطلوبی دارند و گستره این بیماری‌های غیرواگیر از افراد سالمند به افراد میان‌سال، جوان و حتی دانش‌آموزان کشیده شد. 

 

ریشه این بیماری‌ها عمدتاً در سبک زندگی و تغذیه است و مانند برخی عفونت‌ها نمی‌توان آن را با «آنتی‌بیوتیک» درمان کرد و از شر آن خلاص شد. جای تأسف است که بسیاری از شهروندان که به این بیماری‌ها دچار می‌شوند می‌گویند اطلاع دقیقی نداشتند که عادت‌های بد غذایی و زندگی روزانه با تحرک پایین، می‌تواند ریشه چنین بیماری‌های خطرناکی باشد و در چنین شرایطی لازم است فعالان رسانه و همچنین صدا و سیما مسیری برای مبادله دانش و اطلاعات تخصصی بین متخصصان و شهروندان باز کنند و موجبات افزایش دانش مردم در این بخش باشند.

 

نهادهای مسئول مانند دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، گلستان و گیلان نیز ضمن هشدار و ارائه آمار دقیق گسترش این بیماری‌ها، همچنین لازم است الگوهای درست تغذیه و عادت‌های پایدار زندگی مطلوب را نیز به شهروندان توصیه کنند تا جلوی ابتلا به این بیماری‌ها گرفته شود. 

       

*34 درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال گلستان مبتلا به پرفشاری خون هستند

 

روز گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در این زمینه به رسانه‌ها گفت: در استان گلستان بیش از 34 درصد جمعیت بالای ۱۸ سال مبتلا به پرفشاری خون و ۱۳.۲ درصد افراد بالای ۲۵ سال مبتلا به دیابت هستند.  

 

سعید گل‌فیروزی از آغاز پویش ملی سلامت در استان گلستان با شعار «آگاهی زودتر، مراقبت مؤثرتر» از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی، با هدف غربال‌گری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای برنامه سلامت خانواده خبر داد و گفت: هدف اصلی این پویش ملی افزایش سواد سلامت، افزایش مراجعه و اتصال گروه‌های هدف به برنامه‌های سلامت است که شاخص بهره‌مندی جامعه افزایش یابد چراکه این امر سبب می‌شود مردم علاوه بر خدمات در خصوص دیابت و پرفشاری خون از سایر خدمات هم بهره‌مند شوند.

 

*مشکل از تغییر سبک زندگی است

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران نیز از تغییر سبک زندگی به‌عنوان علت اصلی بروز بیماری‌های غیرواگیر در افراد نام برد.

 

عباس علی‌پور گفت: در سال‌های اخیر به‌دلیل گسترش زندگی شهرنشینی و عادت کردن مردم به کم‌تحرکی بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت و فشار خون افراد بیشتری را درگیر کرد.

 

*بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر بیماری‌های غیرواگیر مازندران

 

وی اعلام کرد: در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی در صدر بیماری‌های غیرواگیر مازندران قرار دارند ضمن این‌که برابر آمارهای علوم پزشکی مازندران شیوع بیماری دیابت در استان ۱۴ درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

 

علی‌پور با اشاره به این‌که در استان مازندران ۱۶۵ هزار بیمار دیابتی شناسایی شدند گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد افراد بالای ۱۸ سال استان دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

 

شهروندان و افکار عمومی همچنین لازم است بدانند که بیماری‎های غیرواگیر مانند قند خون و فشار خون غالباً درمان قطعی ندارند و فردی که به آن دچار شد در همه عمر خود لازم است داروهایی را مصرف کند که عمدتاً عوارض جانبی دارند. 

 

 

نکته مهم بعدی که زنگ خطر را در برخی استان‌ها مانند مازندران به صدا در آورد افزایش چاقی و اضافه وزن در بین کودکان و نوجوانان دانش‌آموز است که برابر برخی آمار در دو ساله شیوع کرونا، چند برابر رشد داشت. 

 

*گیلان در بین 10 استان اول بیماری های غیر واگیر

 

وضعیت استان گیلان نیز بهتر از دو استان دیگر شمالی نیست و اسدالله عباسی در مجمع سلامت گیلان، با بیان اینکه جایگاه این استان در برخی از بیماری‌های غیرواگیر جزو ۱۰ استان نخست کشور است، گفت: تشکیل قرارگاه جهادی مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر در گیلان به دبیری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی استان ضروری است.

 

بالاتر از نظر سه مدیر استانی، خبر معاون سلامت وزارت آموزش و پرورش است که گفت: در برخی استان‌ها بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموزان با معضل چاقی روبه‌رو هستند و این موضوع از نظر رشدی نگران کننده است.

 

مرور سخنان سه مدیر استانی و یک مدیرملی درخصوص رشد بیماری‌های غیرواگیر و در رأس همه بیماری‌های قلبی عروقی و قند خون و همچنین افزایش وزن در نوجوانان دانش‌آموز تأیید می‌کند خطر جدی است.

 

*پیشگیری اصل است

 

شهروندان و مردم باید بدانند که پیشگیری در این بیماری‌ها اصل است و برای دوری از این امراض لازم است سبک زندگی خود و فرزندان خود را اصلاح کنند.

 

 توصیه آگاهان و متخصصان این است از خوردن غذاهای چرب و شیرین و غذاهای فست‌فودی خودداری شود و همچنین  در رژیم غذایی روزانه حتماً از میوه و سبزی استفاده کنیم و مهم‌تر از همه از رفتن در لاک یک‎جانشینی خودداری کنیم و ورزش و تحرک سالم و مصرف مداوم آب را فراموش نکنیم.

 

*گرانی و تورم در میوه و لبنیات هم دخیل است 

 

نکته مهم که مدیران دولتی باید توجه کنند این است که گرانی و تورم در برخی مواد غذایی لازم برای بدن مانند میوه، سبزیجات و لبنیات موجب شد بسیاری از شهروندان توان خرید این مواد را نداشته باشند و لازم است دولت برای دهک‌های پایین یارانه برای تغذیه سالم درنظر بگیرد.   

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.257 seconds.